Past wandelcoaching bij jou?

Je bent op zoek naar coaching, of wil weten wat mindful wandelcoaching inhoudt. Op deze pagina vertel ik je:

  • Met welke klachten/problemen je bij een wandelcoach terecht kunt;
  • Wat doet een wandelcoach;
  • Hoe zo'n coachingstraject er nou uitziet;
  • Waarom wandelcoaching ook heel geschikt is voor pubers!

Bij welke klachten werkt wandelcoaching

Created with Sketch.

Mindful wandelcoaching is voor iedereen! Voor iedereen die: 

  • kampt met stress / stressklachten;
  • paniekaanvallen heeft; 
  • slecht kan slapen;
  • last heeft van vermoeidheid;
  • in een burn-out zit of dreigt te komen;
  • veel piekert;
  • somber is of veel negatieve gedachtes heeft;
  • concentratieproblemen kent en moeilijk kan focussen;
  • snel geïrriteerd en overprikkeld is.


Het zijn vaak klachten die erin sluipen. Met even wat 'me-time' kom je er niet meer. Ook een vakantie, een weekendje weg heeft maar eventjes effect. Je hebt al vanalles geprobeerd, van druppeltjes, vitamines misschien zelfs al meditatie of medicatie.

Het zijn klachten die het gevolg zijn van een overprikkeld brein, van trauma of langdurig onder stress staan met als gevolg een ontregeld autonoom zenuwstelstel.

Met wandelcoaching leer je jezelf de tools eigen maken om je zenuwstelsel te kalmeren van binnenuit. Tools die je voor de rest van je leven bij de hand hebt en kunt inzetten waar en wanneer je maar wil.

Wat is precies wandelcoaching

Created with Sketch.

Stress, slecht slapen, overprikkeld zijn, paniekaanvallen en vermoeidheid zijn vaak klachten die erin sluipen. Met even wat 'me-time' kom je er niet meer. Ook een vakantie, een weekendje weg heeft maar eventjes effect. Ook heb je al vanalles geprobeerd, van druppeltjes, vitamines misschien zelfs al meditatie of medicatie.

Als de stress maanden tot jarenlang opbouwt, dan vult het emmertje van je zenuwstelsel zich heel langzaam. Totdat het overloopt. Het zenuwstelsel kan niet meer goed de balans houden, en de rem kan vinden.

De weg terug is niet door van buiten dingen aan je lichaam toe te voegen, maar door het lichaam van binnenuit te kalmeren. Dat doe je door te bewegen in de natuur, en door technieken als mindfulness, ademhalingsoefeningen en tapping toe te passen. Simpele technieken die je je eigen kunt maken en de sleutel zijn tot het leren kalmeren van ons zenuwstelsel. 

Met wandelcoaching leer je jezelf de tools eigen maken om je zenuwstelsel te kalmeren van binnenuit. Tools die je voor de rest van je leven bij de hand hebt en kunt inzetten waar en wanneer je maar wil.

De Mindful Walk Methode bestaat uit de volgende vier pijlers:

 

Mindfulness 

Met mindfulness breng je bewust je aandacht naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Via Mindful wandelen leer je voelen wat er in je lichaam gebeurt. Hierdoor laat je stress los en ontstaat er ruimte voor ontspanning.   

 

Ademhaling

Om het maximale rendement uit je ademhaling te halen, passen we ademhalingstechnieken toe. Wist je dat veel (hard)lopers verkeerd ademen, waardoor ze veel te veel energie verbruiken? Binnen Mindful wandelen gebruiken we de neusademhaling. Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hartslag zal zijn. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond. Ja, ook tijdens het hardlopen of wandelen!

 

Voldoende bewegen

Hardlopen en wandelen hebben positieve effecten op vrijwel je hele lichaam. Al je orgaansystemen worden blij van regelmatig sporten. Het helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, of reeds aanwezige klachten te verminderen. Het is alleen jammer dat veel mensen zichzelf  teveel prestatiedoelen opleggen tijdens het sporten. Misschien herken je het bij jezelf. Mindful wandelen leert je hoe je volop van het lopen en de omgeving kunt genieten, zonder prestatiedruk, met een juiste ademhaling en lopen in het 'hier en nu'.

 

Buiten in de natuur

Bewegen in de natuur levert veel gezondheidsvoordelen op. De natuur helpt je om alle prikkels die tijdens de dag op je afkomen te verwerken en los te laten. Ook meer focus en betere concentratie vind je in de natuur. Meer geluksgevoel en minder stress zijn het resultaat! Hierdoor krijg je al snel meer energie. 

 

Wist je dat ook huisartsen steeds vaker natuur op recept voorschrijven, omdat het werkt? Op de langere termijn leidt bewegen in de buitenlucht zelfs tot een lagere kans op ziekten en aandoeningen zoals depressie, hart- en vaatziekten, diabetes en COPD. Steeds meer wetenschappelijk onderzoek onderbouwt dat de componenten in onze cursussen een gezonde leefstijl bevorderen.   



hoe ziet zo'n coachingstraject eruit?

Created with Sketch.

Het coachingstraject start altijd met een kennismakingsgesprek. Gewoon even een kop koffie samen drinken en kijken of er een klik is. Maar ook luister ik dan naar de coachingsvraag en of ik degene ben die je het beste kan helpen. Als we allebei het gevoel hebben dat het traject succesvol kan zijn, dan plannen we onze eerste sessie.

De vijf sessies die hierop volgen zullen we veelal in de natuur doen. Onder het lopen komen vanzelf issues daarboven die je bezighouden, waar je tegenaan loopt of waar je last van hebt. Ik stem mijn therapie en oefeningen af op de vragen die er op ploppen. Ik heb geen vaste serie van oefeningen, maar personaliseer het traject aan de hand van de dingen die ik hoor en zie, maar ook die mijn intuïtie mij vertelt.

Soms vormen ademhalingsoefeningen de rode draad, een andere keer gaan we meer focussen op het 'hier en nu'. Want zoals Eckart Tolle zegt: "Problemen en stress ontstaan omdat we het verleden of de toekomst belangrijker vinden dan het huidige moment."

Een andere effectieve manier om te aarden en stress te bestrijden is tapping, ook wel EFT genoemd. Als het nodig is dan maak ik specifiek voor jouw angst of zorgen een tapping protocol dat je thuis dagelijks kunt doen. En in te zetten is bij momenten van paniek.

Na vijf sessies zijn we waar zijn moeten. We blikken samen terug op het proces en verankeren de resultaten in afpspraken. Afspraken met jezelf en oefeningen voor de komende periode. Een terugkom-moment plannen we meestal na een week of 6 tot 8.

Kies voor wandelcoaching


☑ Geen zweverige of ingewikkelde materie, maar eenvoudig en direct toepasbaar. 

☑ Al wandelend ongeforceerd dichter bij jezelf komen.

☑ Professionele begeleiding volgens de Mindful Run®-Methode.

☑ Begeleiding van een ervaren gecertificeerde wandelcoach.

☑ Van 'ik weet wat ik moet veranderen' naar 'ik ga daadwerkelijk iets veranderen'.

☑ Nazorgprogramma's: je kunt na het coachingstraject af en toe een terugkomsessie inplannen. 

mindful wandelcoaching voor tieners? NO KIDDING

Created with Sketch.

Tieners zitten in de moeilijkste ontwikkelingsfase in hun leven: de puberteit! Een periode die heel veel onzekerheden met zich meebrengt. Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Voldoe ik wel aan alle eisen? Zie ik er goed uit? Ik ben niet genoeg want .... ik heb ADHD, doe maar VMBO, zie er niet uit, ben te dik, heb geen vrienden, heb geen talent en noem maar op.

Veel pubers hebben het lastig. Velen rollen met vallen en opstaan door de puberteit, maar Sommigen hebben wat hulp nodig om de positieve draad weer op te pakken. 

Wandelcoaching is een laagdrempelige manier om dat zetje in de goede richting te krijgen. 

Afhankelijk van je coachvraag, kunnen dit resultaten zijn van het wandelcoachingstraject: 

☑ Je komt dichter bij jezelf, je herkent emoties en leert hiermee omgaan.

☑ Je komt los van oude patronen waardoor je de vicieuze cirkel doorbreekt.

☑ Je leert situaties en patronen herkennen en krijgt grip op jouw leven.

☑ Je hebt een positief zelfbeeld. 

☑ Je krijgt weer vertrouwen in jezelf en in je toekomst.

☑ Je ziet dat je niet de enige bent!

☑ Je vindt de juiste balans tussen gevoel en verstand.

En misschien denk je nou: mijn kind gaat echt niet lopen hoor. Of je hoort je zoon/dochter al zeggen: deuh da's toch veel te zweverig! Geloof me, als ze eenmaal over de drempel zijn en we lopen een poosje samen, dan komen de verhalen vanzelf los en valt er een last van hun schouders.

Ik ben overigens dol op pubers en heb veel ervaring in het werken met en coachen van jongeren. Om een voorbeeld te geven: ik ontwikkelde met mijn bedrijf SKUR een huiswerkplanmethode, ben auteur van het boek 'Plannen met Pubers' en trainde jeugdprofessionals op het gebied van Executieve Vaardigheden. Daarnaast organiseer en begeleid ik hiking weken voor (kwetsbare) jongeren. Maar dat terzijde 😉


reviews

Ik ben pas tevreden als jij als klant tevreden bent. Ik vraag dan ook altijd feedback. Hieronder een paar uitspraken die me raakten en blijvend motiveren in mijn werk.

"Zoveel therapeuten gesproken en nog nooit voelde ik me zo gehoord."


"Ik sta nog elke dag op, met mijn mantra en dan even 5 minuten ademen - neus in, neus uit. Zo simpel kan balans houden zijn!"

Meer weten? Stuur me een appje!

Je kunt me ook mailen: [email protected]
Of bellen of appen: 06-12768498

Schrijf ons direct via WhatsApp

Chatten via WhatsApp