Meer info over:

  • Mindfulness
  • Ademhalingsoefeningen
  • Het autonoom zenuwstelsel
  • Tapping ook wel EFT genaamd

Wat is mindfulness en wat zijn de voordelen?

Created with Sketch.

Mindfulness is een mentale toestand van bewuste aandacht voor het huidige moment, zonder oordeel. Het houdt in dat je je volledig richt op je gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en de omgeving om je heen, zonder te oordelen of proberen te veranderen wat er gebeurt.

Mindfulness beoefenen heeft vele voordelen:

  1. Stressvermindering: Mindfulness kan helpen bij het verminderen van stress, angst en depressie, omdat het je leert om beter om te gaan met negatieve gedachten en emoties.
  2. Verbeterde concentratie: Door bewust te zijn van het huidige moment, kun je je concentratie en aandacht verbeteren, wat gunstig is voor werk en studie.
  3. Emotionele regulatie: Mindfulness kan je helpen om meer emotionele veerkracht te ontwikkelen, waardoor je beter kunt omgaan met moeilijke emoties en situaties.
  4. Verbeterde relaties: Het kan bijdragen aan betere relaties doordat je bewuster communiceert en empathischer bent.
  5. Verhoogd welzijn: Mensen die mindfulness beoefenen, melden vaak een groter gevoel van welzijn en tevredenheid.


Aan de hand van oefeningen leer je om meer in het moment te leven; in het hier en nu te zijn. Mindfulness  kan een krachtig hulpmiddel zijn om te genieten van het moment en met meer veerkracht op uitdagingen te reageren. 

Wat zijn precies ademhalingsoefeningen?

Created with Sketch.

Tijdens de coaching zul je een aantal ademhalingsoefeningen gaan doen. Sommige zijn eenmalig om je een bepaald gevoel/inzicht te geven. Andere oefeningen kun je elke dag doen en zullen je autonome zenuwstelsel in balans brengen / houden. Ademhalingsoefeningen zijn bovendien zeer doeltreffend om in te zetten op het moment dat je spanning voelt, of paniek voelt opkomen.

Ik werk volgens de Buteyko ademhalingstechniek.

Buteyko-ademhaling is een ademhalingstechniek die is vernoemd naar de Russische arts Konstantin Buteyko. Deze methode is ontworpen om de ademhaling te normaliseren en de ademhalingspatronen van mensen te verbeteren. Buteyko moedigt het ademen door de neus aan in plaats van de mond. Neusademhaling helpt bij het filteren, bevochtigen en verwarmen van de ingeademde lucht, en het verhoogt de opname van stikstofmonoxide, wat de longen en bloedsomloop ten goede komt.

De drie belangrijkste voordelen van deze ademhaling, op je (mentale) welzijn zijn:

  1. Vermindering van stress en angst: De techniek kan stress verminderen door het activeren van het parasympathische zenuwstelsel, dat ontspanning bevordert.
  2. Betere slaapkwaliteit: Door de ademhaling te normaliseren, kan Buteyko-ademhaling de slaapkwaliteit verbeteren en snurken verminderen.
  3. Verbeterde mentale helderheid: Een gezondere ademhaling kan de zuurstoftoevoer naar de hersenen verbeteren, wat kan leiden tot betere concentratie en alertheid.



wat is het autonoom zenuwstelsel?

Created with Sketch.

Nu komt een ietwat technisch verhaal, maar het is goed om te weten hoe dit onderdeel van je ingenieuze lichaam functioneert! 

Het autonome zenuwstelsel is een onderdeel van het perifere zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor het reguleren van onbewuste lichaamsfuncties, zoals:

  • hartslag, 
  • ademhaling, 
  • spijsvertering en meer. 


Het bestaat uit twee hoofdonderdelen: het sympathische zenuwstelsel, dat het lichaam voorbereidt op actie (vecht-of-vluchtreactie), en het parasympathische zenuwstelsel, dat het lichaam in een rusttoestand brengt (rust-en-herstelreactie).

Het autonome zenuwstelsel heeft een aanzienlijke invloed op het mentale welzijn. 

Wanneer het sympathische zenuwstelsel geactiveerd is, kunnen stressreacties optreden, wat leidt tot verhoogde angst, spanning en alertheid. Dit kan zich manifesteren als mentale stress, angst of paniek.

Aan de andere kant helpt het parasympathische zenuwstelsel om stress te verminderen en ontspanning te bevorderen, wat kan bijdragen aan een beter mentaal welzijn. Een goede balans tussen de twee systemen is essentieel voor het behouden van een gezonde geestelijke gezondheid. 

Nu we dit weten, weten we ook aan welke knop we moeten draaien om stress te managen en angst of paniek te lijf te gaan! We moeten dit autonome zenuwstelsel reguleren en dat kunnen we doen door het toepassen van stressmanagementtechnieken zoals:

  • ademhalingsoefeningen, 
  • meditatie/mindfulness oefeningen,
  • tapping (EFT) 


De inzet van deze technieken helpen het autonome zenuwstelsel te reguleren en zo het mentale welzijn verbeteren.

wat is tapping (EFT)?

Created with Sketch.

Tapping, ook wel bekend als Emotional Freedom Techniques (EFT), is een alternatieve therapie die zich richt op het balanceren van de energiebanen in het lichaam. Het omvat het zachtjes kloppen op specifieke punten op het lichaam, terwijl je je concentreert op een emotioneel of fysiek probleem. Tijdens het kloppen herhaal je positieve affirmaties of benoem je het probleem.

Dit zijn de voordelen van tapping:

  1. Stressvermindering: Tapping kan helpen bij het verminderen van stress, angst en negatieve emoties.
  2. Emotionele verlichting: Het kan emotioneel welzijn bevorderen door het aanpakken van traumatische ervaringen, fobie├źn en negatieve overtuigingen.
  3. Verbeterde focus: Het kan helpen om je focus en concentratie te verbeteren door het verminderen van emotionele afleiding.


En het mooie is, het is poep-eenvoudig en je hebt het altijd bij de hand. Tapping kan eenvoudig worden aangeleerd en toegepast als zelfhulptechniek.

In mijn coaching, maak ik gebruik van tapping als het bij je past en helpend is. Ik maak dan speciaal voor jouw coachingsvraag EFT-oefeningen, die je als gesproken boodschap van me krijgt om thuis mee aan de slag te gaan.


reviews

Ik ben pas tevreden als jij als klant tevreden bent. Ik vraag dan ook altijd feedback. Hieronder een paar uitspraken die me raakten en blijvend motiveren in mijn werk.

"Zoveel therapeuten gesproken en nog nooit voelde ik me zo gehoord."


"Ik sta nog elke dag op, met mijn mantra en dan even 5 minuten ademen - neus in, neus uit. Zo simpel kan balans houden zijn!"

Meer weten? Stuur me een appje!

Je kunt me ook mailen: [email protected]
Of wi je me bellen: 06-12768498 of app me!

Schrijf ons direct via WhatsApp

Chatten via WhatsApp